sabato 28 marzo 2015

Il-bidu tat-tlett ijiem qaddisa tal-Għid

L-oriġini u l-evoluzjoni tal-visti tas-seba’ knejjes

It-tlett ijiem qaddisa tal-Għid il-Kbir, li jfakkruna fil-misteru tal-passjoni, l-mewt, id-difna u l-qawmien mill-imwiet ta’ Ġesù Kristu, jibdew minn Ħamis ix-Xirka filgħaxija u jintemmu nhar Ħadd il-Għid. L-ewwel funzjoni liturġika f’ dan it-tridu hija t-tifkira tal-aħħar ikla tal-Mulej u wara jibdew is-seba’ visti. Ejjew naraw ftit kif bdiet din id-devozzjoni tal-visti.

L-ewwel mistoqsija
Bħalma nafu, il-funzjonijiet jibdew il-Ħamis, u bla ma rridu nistaqsu għalfejn ngħidu tlett ijiem meta mill-Ħamis sal-Ħadd hemm erbat ijiem u mhux tlieta.

Irridu nifhmu li Kristu, l-Appostli u l-ewwel Insara kien Lhud u għalhekk kellhom il-mentalità Lhudija kif ukoll kienu kollha mrobbijja f’ambjent u drawwiet Lhud. Għal-Lhud il-jum ma kienx jibda ma’ nofsilejl iżda ma’ nżul ix-xemx tal-jum ta’ qabel. Għall-ewwel Insara, il-Ħamis filgħaxija kien ifisser il-Ġimgħa. Din id-drawwa adottatha wkoll il-Knisja u għadna nipprattikawha. Fil-fatt illum wieħed jista’ jisma’ quddiesa s-Sibt filgħaxija biex jaqdi l-obbligu tal-Ħadd. Mela b’ dan ir-raġunament nistgħu ngħidu li t-tlett ijiem tal-Għid il-Kbir huma minn Ħamis ix-Xirka filgħaxija sal-Għid il-Kbir filgħaxija.

Is-seba’ visti
Bosta minna l-Maltin inżommu l-appuntament annwali biex f’ Ħamis ix-Xirka nagħmlu l-Visti tas-seba’ Knejjes. Għandna mnejn naħsbu li din hija xi devozzjoni tagħna l-Maltin biss, imma nkunu niżbaljaw jekk naħsbu hekk. Id-devozzjoni jew drawwa tal-visti tas-seba’ sepulkri, kif konna nsejħulhom sa ftit snin ilu u għad hawn min isejħilhom hekk sal-lum, bdew ġewwa Ruma, il-kapitali tal-Fidi Nisranija. Kien San Filippu Neri li beda din id-devozzjoni popolari li jsir pellegrinaġġ għal seba’ knejjes u jiġu mmeditati seba’ waqtiet li Ġesù għadda minnhom fi triqtu lejn il-Kalvarju.

San Filippu Neri
Dan il-qaddis għex bejn l-1515 u l-1595. F’ bosta mill-knejjes tagħna insibu xi xbieha ċkejkna tiegħu, forsi llum f’ xi sagristija jew f’ xi mużew parrokkjali. Insibu wkoll knisja ġewwa l-Isla u oħra f’ Ħal għaxaq iddedikati għalih kif ukoll xi niċeċ fit-toroq jew knejjes tagħna. Huwa twieled Firenze u miet Ruma u l-fadalijiet tiegħu għadna nsibuhom fil-Knisja ta’ Santa Maria in Vallicella, jew kif jafha kulħadd Chiesa Nuova, f’ Corso Vittorio Emanuele f’ Ruma. Il-festa tiegħu niċċelebrawha fis-26 ta’ Mejju. Huwa wkoll patrun taż-żgħażagħ għax f’ ħajtu ħadem bosta ma’ żgħażagħ li kienu jiġġerraw barra t-triq.

L-ewwel pelleġrinaġġi
Il-visti tas-seba’ knejjes kienu jsiru fuq forma ta’ pellegrinaġġ ta’ jum sħiħ. Dan ma kienx isir f’Ħamis ix-Xirka iżda f’ xi jum tar-randan. Biż-żmien beda jsir lejn tmiem ir-randan. Il-knejjes li kienu jżuru l-pellegrini kienu l-erba’ Bażiliċi Papali: San Pietru tal-Vatikan, San Pawl Fuori le Mure, San Giovanni in Laterano u Santa Maria Maggiore u tliet knejjes oħra: Santa Croce in Gerusalemme, San Lorenzo al Verano u San Sebastiano Fuori le Mure. Minkejja li dawn is-seba’ knejjes jinsabu kollha f’ Ruma, it-triq biex iżżurhom kollha fiha aktar minn tmintax-il kilometru. Minħabba t-tul tal-pellegrinaġġ il-visti bdew isiru fi knejjes eqreb għaliex ma kienx prattiku li wara l-quddiesa ta’ Ħamis ix-Xirka jsir pelleġrinaġġ ta’ dan it-tul.

Is-sepulkru
Fil-medju evu dawn il-pellegrinaġġi bdew jissejħu bħala l-vista tal-qabar ta’ Kristu, bit-taljan Sepolcro. Min hawn ħadu l-isem żbaljat ta’ sepulkri l-artali li jitħejjew biex iżommu l-Ewkaristija sal-funzjoni tat-tlieta tal-jum tal-Ġimgħa l-Kbira. Fi tmiem it-tifkira tal-aħħar ikla tal-Mulej, is-sagrament jitpoġġa f’ artal imżejjen sabiex hemmhekk ikun venerat. Kotba lituġiċi antiki jgħidu li s-Sagrament kellu jkun trasportat b’ mod solenni, bis-saċerdoti jżommu x-xama’ f’ idejhom u waqt il-ġarr isir il-ħruq tal-inċens. Għandu mnejn din il-purċissjonin qasira kienet tixbaħ xi ftit il-funerali u għalhekk jista’ jkun li l-artal fejn jinżamm is-sagrament beda jissejjaħ sepulkru, li kif għidna jfisser qabar. Fil-verità il-kelma ‘sepulkru’ ma nsibuhiex fil-liturġija.

Mal-medda taż-żmien
Aktar ma’ għadda żmien aktar din id-devozzjoni bdiet issir popolari u ħarġet ’il barra minn Ruma, niżlet fir-renju ta’ Sqallija minfejn nassumu li waslet f’ pajjiżna wkoll. Is-sepulkri bdew kull ma jmur jissebħu u bdew jidħru fihom elementi li jfakkruk fid-difna ta’ Kristu u għalhekk il-Kongregazzjoni tar-Riti riedet tillimita din il-ħaġa għaliex dak ma huwiex qabar. Il-Konċilju ta’ Trento (1545 – 1563) ried li l-Insara jifhmu li dak ma huwiex il-qabar ta’ Kristu imma huwa l-post fejn hemm merfugħ il-Ġisem ta’ Kristu ħaj u għalhekk ried li l-urna li fih ikun hemm is-Sagrament tissebbaħ u l-artal li fuqu titpoġġa jkun aramat bil-fjuri. Madanakollu n-nies xorta baqgħet issejjaħ dan il-post bħala s-sepulkru. Il-kongregazzjoni tal-Kult Divin, fl-1988 tenniet dak li talab il-Konċilju ta’ Trento, u fid-dawl tal-Konċilju Vatikan II, qalet li l-artal tar-repożizzjoni ma għandux ikollu forma ta’ qabar u l-kelma ‘Sepulkru’ għandha tiġi evitata għaliex dan il-post ma jitħejjiex għad-difna tal-Mulej imma sabiex jitħares il-Ġisem Ħaj ta’ Ġesù sakemm jitqassam lill-fidili l-għada, nhar il-Ġimgħa l-Kbira.


Fr Renò Muscat

Dan l-artiklu deher f' In-Nazzjon, 28 ta' Marzu, 2015



Nessun commento:

Posta un commento