Kultant noħroġ ftit
fit-terazzin li għandi wara kamarti u noqgħod inħares ftit lejn il-ġnien
tal-ġar tagħna. Fost bosta siġar li għandu, fosthom taċ-ċitru u dwieli
tal-għeneb, għandu sigra tar-rand. Il-moħħ ma jafx b’limiti u bla ma naf m’ilux
wisq bdejt naseb fuq din il-pjanta, jew siġra li sa minn sekli twal ilu kienet
tgawdi ċerta stima. Ir-randa
hija pjanta aromatika kif ukoll mediċinali mifruxa sewwa fil-pajjiżi tal-Mediterran.
Peress li ħafna drabi s-siġra tar-rand tkun miżbura din tidher fil-forma ta’
arbuxxell ta’ daqsijiet varji, iżda hija fil-verità hija siġra li tista’ titla’
u tikber anke sa 10 metri fit-tul.
Ir-rand kien introdott fl-Ewropa mill-Asja
Minuri. Din il-pjanta sabiħa kellha l-oriġini tagħha fil-Greċja fejn
il-leġġenda, iddedikata lil Apollo, bil-friegħi tagħha ġew inkurunati eroj,
figuri illustri tal-arti u tal-ħajja sportiva. Mill-Asja, il-pjanti tar-rand
infirxu madwar l-Ewropa. Din hija siġra li tikber sewwa fiż-żona tal-Mediterran
u spiss ir-rand huwa użat biex jinħolqu ħitan dekorattivi madwar ġonna.
Hija pjanta użata fil-kċina, pereżempju fi
zlazi magħrufin għall-fwieħa u togħma tagħhom. Il-weraq żgħar, miġbura
fis-sajf, huma aromatiċi ħafna iżda jistgħu jinħasad fi kwalunkwe staġun u huma
użati kemm friski kif ukoll imnixxfa biex jagħti togħma lil-laħam, ħut u sopop.
Il-frott tas-siġra jimmatura fil-ħarifa. Grazzi għaż-żjut essenzjali tagħha,
ir-rand jintuża fil-mediċina.
Mitoloġija
Fil-mitoloġija Greko-Rumana, ir-rand kien
pjanta sagra u kien jissimbolizza l-għerf u l-glorja: kuruna tar-rand kienet iddawwar
ir-ras tar-rebbieħa fl-olimpjadi u kienet tfisser l-ogħla unur għal poeta.
Għalhekk ir-rand għandu t-tifsira figurattiva ta’ rebħa, fama, trijonf u unur.
Barra minn hekk, din il-pjanta kienet sagra għal Apollo peress li Daphne, il-maħbuba
tiegħu, talbet li tiġi eliminata l-kawża tal-ġibda ta’ Apollo lejha, u għalhekk
id-dehra umana tagħha tneħħiet u nbidlet f’randa. Imbagħad Apollo poġġa
l-pjanta tar-Rand fil-ġnien tiegħu u ħalef li jilbisha fuq rasu f’forma ta’
kuruni għal dejjem, u qal li r-Rumani jagħmlu l-istess waqt il-parati. Fl-Italja
hija tradizzjoni li l-gradwati ġodda kollha jilbsu kuruna tar-rand.
Fil-Bibbja
Nafu li kien il-Botaniku Karlu Linneus li
introduċa l-isem xjentifiku biex jindika pjanti iżda fi żminijiet bibliċi u
għal ħafna sekli l-isem komuni kien għadu jintuża biex issir magħrufa pjanta .
L-istudjużi tal-Bibbja ltaqgħu maʼ diffikultajiet biex jittraduċu tali ismijiet
f'diversi lingwi. Illum hemm madwar 2000 verżjoni tal-Bibbja f'diversi lingwi u
anke jekk ir-referenza dejjem tmur għat-testi mill-Ebrajk u l-Aramajk u
għall-verżjoni msejħa VULGATA, tradotta minn San Ġirolmu mill-Grieg għal-Latin,
l-użu ta’ kliem differenti setgħu ġġeneraw differenzi fl-interpretazzjoni tal-ismijiet
tal-pjanti indikati bl-Ebrajk u bl-Aramajk. Pjanta setgħet kellha ismijiet
differenti f'postijiet jew pajjiżi differenti, jew dan istess isem jista’ kien jintuża
biex jindika pjanti differenti f'postijiet differenti. Pereżempju, waħda mill-pjanti msemmija
fil-ktieb ta’ Isaija, kapitlu 44, vers 14, fid-diversi edizzjonijiet tal-Bibbja
hija identifikata bi tliet modi differenti: bħala arżnu, bħala fraxxnu jew bħala
rand. Fl-edizzjoni Maltija ma nsibux ir-rand imma nsibu hekk: Imur jaqta'
l-injam taċ-ċedru, jieħu xi biċċa tal-ballut jew ruvlu, li jikber b'saħħtu
fil-foresta, jew iħawwel l-arżnu li x-xita tkabbar.
Kuruna tar-rand
Insibu bosta okkażjonijiet fejn jitpoġġew
kuruni tar-rand fuq xi monumenti f’okkażjonijiet partikolari. Mhux kulħadd jaf,
fil-fatt, li l-kuruni tar-rand fil-Greċja tal-qedem kienu diġà sinjali
komparabbli ma’ dawk moderni: dak iż-żmien, il-kuruna tar-rand kienet tintuża
bħala rikonoxximent tal-mertu jew biex tindika għarfien u għerf. Mhux ta’
b’xejn li l-kuruna tar-rand tal-Greċja tal-qedem, u l-istess jgħodd għal dik
Rumana, kienet tissejjaħ ukoll il- kuruna trijonfali. Dan is-simbolu kien
attribwit pereżempju lil dawk li jirbħu l-logħob f’Pythian, jiġifieri l-logħob
li kien isir qabel dawk Olimpiċi, fis- santwarju ta’ Apollo f’Delphi.
Partikolarità pjuttost magħrufa ta’ dawn il-logħob hija li, kuntrarjament għal
dak li kien se jiġri aktar tard fil-Logħob Olimpiku, mużiċisti u poeti setgħu
jipparteċipaw ukoll fil-Logħob ta’ Pythian, li għalihom kienu jsiru
kompetizzjonijiet speċjali. Ir-rebbieħa kollha ta’ dawn il-kompetizzjonijiet
kienu jirċċievu kuruna tar-rand bħala rigal, il-pjanta kkonsagrata lil Apollo.
Xorb
Għalkemm mhux daqstant komuni, jeżisti wkoll
xorb magħmul mill-weraq tar-rand. Ħafna drabi dan isir fid-djar u jisserva wara
l-ikel bħala diġestiv. Dan huwa xorb popolari f’ċerti
reġjuni Taljani fosthpom Sqallija, il-Calaria u l-Campania. Nassigurakom li huwa tajjeb ħafna u
jekk ikollkom ċans li dduquh titilfuhx!
Fr Reno Muscat
Dan l-artiklu deher f'In-Nazzjon - 16 ta' Novembru 2024
Nessun commento:
Posta un commento