L-ewwel parti
Issa li bdejna l-jiem tar-Randan
bi ħsiebni li nikteb xi artiklu relatati ma’ dan iż-żmien. Bħalma jaf kull min
isegwi l-artikli tiegħi, jien ma niktibx artiklu reliġjużi imma nikteb artikli
ta’ tagħrif ġenerali dwar diversi suġġetti u meta dawn ikunu relatati mal-fidi,
dejjem ikunu ta’ tagħrif li jista’ jinteressa wkoll lil min ma jħaddanx il-fidi
Nisranija. Wara kollox x’hemm isbaħ milli tkun taf anke drawwiet jew informazzjoni
dwar xi ħaġa jew entità anke jekk ma tkunx tappartjeni għaliha? L-għerf b’hekk
jinbena billi dak li jkun jaqra dwar kollox. Illum sejjer nibda nwasslilkom xi tagħrif dwar it-tislib.
Ir-Rumani u l-Lhud
Kultant tqum kontoversja jekk lil Kristu
qatluhx il-Lhud jew inkella kienux ir-Rumani li temmewlu ħajtu. Mhux faċli li
tasal għal tweġiba għaliex wara kollox iż-żewġ naħat kellhom sehem fil-kundanna
u fl-esekuzzjoni tas-sentenza li kienet mogħtija lil Ġesù.
Tajjeb li ngħidu mill-ewwel li d-drawwa li
tingħata s-sentenza tat-tislib lill-ikkundannati kienet drawwa Rumana. Il-Lhud
ma kellhomx din id-drawwa imma s-sentenza tal-mewt Lhudija kienet ġeneralment
tkun bit-tħaġġir. Biex nieħdu eżempju, tajjeb insemmu l-mewt ta’ San Stiefnu li
kien ikkundanant għall-mewt mil-Lhud minħabba t-twemmin tiegħu. Dan kien ġie mħaġġar
sakemm miet. Xi drabi l-Lhud, sabiex l-għajb tal-ħati kien jidher aktar, wara
li kienu jħaġġru lill-ikkundannat u dan imut, kienu jdendluh ma’ lasta jew
salib. Biss dan ma jfissirx li kienu jsallbu lill-ħati.
Għall-kuntrarju, id-drawwa tat-tislib kienet
tinsab mifruxa fl-Imperu Ruman. Dawn kienu wirtu din id-drawwa makabra minn
ġnus eqdem minnhom bħalma kienu l-Eġizzjani, il-Persjani, il-Feniċi,
il-Kartaġiniżi u l-Griegi li kollha kellhom din id-drawwa. Meta
l-Palestina ġiet maħkuma mir-Rumani din il- kastig beda jkun esegwit f’dan
il-post ukoll. Dan kien ikun il-kastig tal-agħar nies u tal-ħallelin, biss din
is-sentenza ma kienet tista’ qatt tingħata lil xi ċittadin Ruman.
Kif għidtilkom, mhux il-ħsieb tiegħi
li f’dan l-artiklu nidħol fid-dettall dwar il-kundanna u l-mewt ta’ Kristu
għaliex dan wieħed jista’ jsibu fl-Evanġelji, imma hawn sejrin naraw kif aktarx
kienu l-aħħar sigħat ta’ Kristu biex inkunu nistgħu nifhmu aħjar x’qed ngħidu.
Il-forma tas-salib li fuqu miet
Kristu kien għal kollox differenti mis-slaleb li naraw fil-knejjes tagħna.
L-ebda skultura jew interzjar u wisq inqas lostru ma kien fih is-salib ta’
Kristu jew is-slaleb l-oħra li kienu jmutu fuqhom l-ikkundannati l-oħra. Nafu
li kienu jintużaw erba’ forom ta’ slaleb. Kien hemm slaleb b’zokk wieħed
wieqaf, kien hemm ukoll slaleb b’żewġt izkuk marbutin f’forma ta’ X. Kien hemm
slaleb forma tal-ittra T u kien hemm dawk li bħalhom naraw fil-knejjes.
L-ewel forma ta’ salib, jekk
wieħed jista’ jsejjaħlu salib, kien jitwaħħal tajjeb mal-art u wara
l-ikkundannat kien jiġi mdendel miegħu billi jew jintrabat jew jissammar.
It-tieni sura ta’ salib aħna nsejħulu salib ta’ Sant’ Andrija għax fuq wieħed
hekk miet dan l-Appostlu. It-tielet salib kien jikkonsistu f’zokk orizzontali
mwaħħal fuq ieħor vertikali u l-aħħar forma kien bħat-tielet wieħed
bid-differenza li z-zokk orizzontali ma kienx ikun fuq nett taz-zokk l-ieħor
imma f’għoli ta’ madwar żewġ terzi taz-zokk il-wieqaf. Dan it-tip ta’ salib
ġieli kien jitwaħħal rasu l-isfel, bħalma kien dak li fuqu miet San Pietru.
Tajjeb ngħidu li ġieli rajna xi pitturi li juru lil Kristu msallab fuq salib
forma ta’ Y, iżda din hija biss immaġinazzjoni tal-artisti.
Il-proċess tal-kundanna
Il-bidu tat-tmiem tal-ikkundannat
għat-tislib kien isir fil-bitħa tal-palazz tal-gvernatur Ruman. Hawn il-ħati
kien jintrabat ma’ kolonna u jkun iflaġġellat mis-suldati. Dan kien isir b’vireg
tar-ram jew b’ċineg tal-ġilda li magħhom kien ikollhom marbut għadam jew ċomb.
Xi drabi l-ikkundannta kien imut hawn. Dawk li kienu jibqgħu ħajjin kienu
jġorru s-salib tagħhom stess. Dawn kienu jġorru l-parti l-minduda biss u mhux
is-salib kollu. Il-post fejn kien
issir it-tislib kien ikun dejjem barra l-belt. Dwar Kristu nafu li dan ġarr
is-salib tiegħu jew il-parti l-minduda tas-salib, sal-għolja tal-kalvarju. Dan
il-post kien qrib il-palazz ta’ Pilatu. Illum dan il-post jinsab ġewwa l-belt
ta’ Ġerusalemm, imma nafu fiċ-ċert li fi żmien Kristu dan kien barra s-swar
tal-belt għaliex għal-Lhud il-ġisem ta’ mejjet huwa xi ħaġa mniġġsa u għalhekk
kien ħaġa mhux permessa fil-belt.
Fuq biċċa għuda kienu jiktbu
l-kundanna ta’ dak li jkun u din kienet titwaħħal mas-salib. Din il-ħaġa saret
ukoll lil Kristu. Din kienet miktuba bi tliet lingwi; bil-Lhudi, l-ilsien
nazzjonali tal-post, bil-Grieg li dak iż-żmien kien meqjus bħala lsien
internazzjnonali, biex ngħidu hekk bħall-Ingliż tal-lum u bil-latin li kien
l-ilsien mhux biss tal-ħakkiema imma wkoll l-ilsien tal-qorti.
Illum nieqfu hawn, biss il-ġimgħa
d-dieħla nkomplu b’aktar tagħrif marbut mal-kundanna tat-tislib.
Fr Reno Muscat
Dan l-artiklu deher f'In-Nazzjon - 12 ta' Marzu 2022
Nessun commento:
Posta un commento