Ikun diffiċli, biex
ma ngħidx impossibbli, li jiġu elenkati r-rappreżentazzjonijiet kollha dwar il-leġġenda
ta’ San Ġorġ, għaliex f'dan il-Kavallier, rebbieħ tad-dragun, huma miġbura
ħafna elementi li għandhom l-għeruq fil-mitoloġija antika, u li
l-tradizzjonijiet Kristjani primittivi, jieħdu l-faxxinu tal-ħażen miġġielda u
rebbieħ u x-xhieda tal-fidi sal-martirju. Għal din ir-raġuni huma faċli ħafna
li l-Ikonografija ta’ San Ġorġ titħallat ma’ karattri oħrajn, sagri jew storiċi,
bħall-Santiago tal-Ispanjoli (San Ġakbu l-Kbir), San Mawriżju, San Martin u l-Imperatur Kostantinu. Dan jispjega l-abbundanza
fil-kwantità fejn tidħol l-Ikonografija tal-qaddis, li, tirrifletti wkoll il-qima mogtija lilu kontinwament fil-Lvant, u
d-dħul ta’ din il-qima fil-Punent bħala simbolu ta’ saħħa u nuqqas ta’ biża’, u
tat l-ispirazzjoni għall-arti u l-poeżiji u rappreżentazzjonijiet kavallereski
popolari.
Għalkemm jingħad
li fis-seklu XVI, fil-Punent, il-leġġenda u l-kult tal-kavallerija spiċċaw,
l-Ikonografija ta’ San Ġorġ ittieħdet aktarx lejn il-Lvant, fejn kienet oriġinat,
ma hemm l-ebda artist Ewropew, li wara dik id-data, ma kienx affaxxinat mit-tema
tal- gwerrier erojku ta’ Alla fil-ġlieda mal-monstru.
Qabel ma wieħed
jagħmel reviżjoni tal-Ikonografija u tal-argumenti kumplessi dwar San Ġorġ,
għandu jiġi mfakkar li d-dehra tiegħu, minbarra x-xbihat ta’ispirazzjoni
reliġjuża, saret simbolu komuni fl-arem, fil-siġilli, bnadar u standardi
tal-ibliet u n-nazzjonijiet li rrikonoxxew il-patroċinju tiegħu tal-ordnijiet
kavallereski u assoċjazzjonijiet jew għaqdiet kummerċjali. Fost l-ibliet
insemmu lil Ġenova u lil Barċellona, mingħajr ma ninsew li f’Venezja hemm tliet
knejjes iddedikati lil San Ġorġ.
Mill-bnadar tan-nazzjonijiet
insemmu l-ewwel nett dik tal-Ingilterra li għandha s-salib aħmar fuq l-isfont
abjad, proprju il-bandiera ta’ San Ġorġ bħala l-bandiera nazzjonali. Din kienet
il-bandiera tal-ordni tal-Garrettiera (Order of the Garter), kif fil-Ġermanja tqiegħdu
taħt il-ħarsien tiegħu dawk li jappartjenu lill-Ordni Tewtoniku. U bla ma
mmorru wisq il bogħod, anzi nibqgħu ġewwa gżiritna, nistgħu niftaħru li
mill-1942 fuq il-bandiera tagħna jidehr ukoll San Ġorġ. Huma numerużi ħafna l-assoċjazzjonijiet
li fl-imgħoddi u li wħud minnhom għadhom magħna, għandhom bħala simbolu
l-immaġni ta’ San Ġorġ, il-patrun tal-kavallerija, tal-bejjiegħa tal-armi, tal-arċiera,
u oħrajn.
Ikona Russa |
Dwar
l-Ikonografija reliġjuża ninnutaw li waħda mill-eqdem xbiehat, ġeneralment tkun
ta’ Ġorġi waħdu, wieqaf u b’rasu mikxufa b’xagħaru twil. L-attributi huma dejjem il-korazza, il-xabla,
il-lanza (li f'xi każijiet tkun miksura), xi kultant il-bandiera bis-salib.
L-immaġni tal-qaddis fuq dahar iż-żiemel, f’ħafna każijiet, turi x-xena
tal-ġlieda kontra d-dragun. Iż-żiemel huwa kważi dejjem abjad.
Nibdew bil-lista u wieħed jista’ jsemmi skulturi numerużi tal-seklu XIII.
Il-bassoriliev tal-bieb San Giorgio f'Firenze, l-istatwa tal-portiku
tal-katidral ta’ Chartres, l-istatwa tas-seklu XIV fil-torri tal-katidral ta’
Friburgu u dik tal-injam indurat, li nsibu fil-Mużew ta’ Dijon. Teċċella fost l-oħrajn
l-istatwa fuq il-faċċata tal-Orsammichele f’Firenze, xogħol tas-seklu ħmistax
ta’ Donatello, filwaqt li tas-seklu XVI hija lill-istatwa fuq il-faċċata ta’ San.
Giorgio Maggiore f’Venezja u oħra tal-bronż ġewwa l-istess knisja, xogħol ta’
Nicholò Roccatagliata (1593), u fl-aħħar, fl-istess knisja, il-pittura fuq l-injam
attribwita lil Pietro da Salò (XVI). Ta’ Pietro da Salò wkoll huwa r-riljev fuq
il-bieb ta’ San Giorgio degli Schiavoni, wkoll f’ Venezja, fejn San Ġorġ jidher
wkoll fil-basso riljev tal-faċċata ta’ San
Marco. Fil-qasam tal-iskultura, nsibu x-xena tal-ġlieda mad-dragun
fil-bassoriljev fil-qabar tal-Kardinal d’Amboise (1520) fil-katidral ta’ Rouen.
Dwar il-pittura li tarrikkixxi l-Ikonografija ta’ San Ġorġ, għandha
tingħata attenzjoni partikolari għall-bosta xbiehat Biżantini, li għandhom
it-timbru tal-vitalità kontinwa tal-leġġenda fuq il-post fejn ikun oriġinaw.
L-affreski fil-monasteru tal-Muntanja Athos u, b’mod partikolari tal-Protaton u
ta’ Laura Catholicon (fejn San Ġorġ jidher ma’ San Dimitri) ta’ Xenophon (li
huwa rari, fejn il-qaddis jidher b’ rasu maqtugħa f’ idejh) ifakkruna kollha f’immaġini
waħda, fiż-żagħżugħ gwerrier b’ xagħru
nokkli liebes il-kurazza Rumana, bix-xabla jew lanza u tarka.
Oratorju ta’ San Ġorġ - Padova |
Fil-xena tal-martirju ta’ San Awtonomu, xogħol ta’ Dyonision Trapeza, San
Ġorġ huwa mpinġi fuq żiemel abjad. Iżda l-immaġni l-aktar karatteristika hija
dik li tawna il-kittieba tal-ikoni.
Fil-pittura Russa il-qaddis għandu post speċjali ħafna: għandha tiġi mfakkra
b’mod partikolari l-ikona tal-iskola ta’ Novgorod (XVI), li tiġbor fil-qosor
il-komponenti kollha ta’ San Ġorġ fuq iż-żiemel fil-ġlieda kontra l-Dragun,
bit-tfajla fil-periklu, bil-persuni li jiffaċċjaw it-torrijiet tal-belt,
jistenna r-riżultat tat-taqbida. L-istess nsibuha fl-ikona tal-qaddis li hemmfil-Mużew ta' Oradea (Rumanija), fejn ħdejħ
jidher riekeb raġel ieħor żgħażagħ, ħaġa li kultant narawha f’ pitturi oħrajn.
Ukoll tal-Lvant huma l-Ikonografija tal-affreski tal-Monasteru ta’ Staro
Magoricino fis-Serbja (1318) u, finalment, l-affreski tal-knisja ta’ Sucevitza
(Bucovina) tas-seklu XVII.
Il-pittura tal-punent tat kontribut vitali għall-Ikonografija ta’ San Ġorġ u
fost l-artisti li jimmeritaw l-ewwel post irridu niftakru fil-pitturi Taljani.
Fost l-ewlenin insemmu l-pittura attribwita lil Paolo Uccello, li tinsab
fil-Gallerija Nazzjonali ta’ Londra, kwadru magħruf għall-karattru tiegħu kważi
surrealistiku, mad-dragun enormi bi ġwienaħ kbar, tikkuntrasta il-verġni u
kontra ż-żiemel abjad donnu blata, jikkontrasta ż-żagħżugħ Ġorġi li jidher b’
wiċċ ta’ tfajjel. Fl-1462 Mantegna, fil-pittura li issa nsibu fl-Akkademja ta’ Venezja,
naraw il-qaddis armat, imma bil-lanza miksur u Cosme Turà, fil 1469, pitter
kwadru tal-qaddis, li kien bieba ta’ organi fl-katidral ta’ Ferrara. Fl-istess
seklu Correggio pitter lil San Ġorġ ħdejn it-tfajla għall-knisja Duminikana ta’
Modena (issa nsibuh fil-Gallerija ta’ Dresden), u Carlo Crivelli, fil-panew
tal-kwadru tal-Madonna tal-ħuttafa (Gallerija Nazzjonali ta' Londra)
jippreżenta lil San Ġorġ b’ armar tqil u elaborat, bix-xabla ppuntata kontra
l-monstru.
San Ġorġ ta’ Raffaello |
Fis-seklu XV Pisanello jurina lil San Ġorġ jipprepara biex jiffaċċjaw
l-ġlieda, xogħol li sar għall-knisja ta’ Santa Anastasija ġewwa Verona, u
l-Carpaccio tana l-istess tema f- sensiela ta’ pitturi famużi (1501-1503)
fl-iskola ta’ San Giorgio degli Schiavoni f’ Venezja, flimkien mal-istejjer
tal-qaddisin Ġilormu u Trifun. Episodji oħra tal-leġġenda ġew affreskati minn
Jacopo Avanzi u Altichiero Altichieri fl-Oratorju ta’ San Ġorġ ta’ Padova
(seklu erbatax). Raffaello ukoll ma jiskappax is-seħer tal-pittura b’ dan
il-karattru u minn età bikrija, fl-1504, fuq ordni ta’ Guidobaldo ta’ Urbino,
pitter lil San Ġorġ fuq iż-żiemel, bl-elmu u l-korazza, bix-xabla tiegħu fuq
il-dragun, filwaqt li l-art tidher il-lanza maqsuma. Ma’ dan in-numru ta’ xogħlijiet,
inżidu kwadru li għadu f’Venezja, il-martirju ta’ San Ġorġ tas-seklu XVI, dak
li il-Veronese pitter għall-knisja ta’ San Giorgio Maggiore.
Fl-aħħar insemmu l-minjaturi numerużi ta’ żewġ missali orjetali u
tal-brevjarji oċċidentali u kotba tal-lituġija tas-sigħat. Biex insemmu xi
ftit, insemmu l-Ktieb tal-lituġija tas-sigħat tal-Marixxall Boucicault (Musée
Jacquemart-André f'Pariġi, tas-seklu XIV) u dik tal-Brevjar ta d-Duka ta,
Bedford (Pariġi, Gallerija Nazzjonali).
Il-lista ma tieqafx hawn, anzi nista’ ngħid li hawn lanqas biss bdejna,
madankollu, b’ dak li rajna nistgħu nieħdu idea tal-Ikonografija bla tarf iddedikata
lil dan il-qaddis fil-Lvant u Punent.
BIBLJOGRAFIA:
G. Millet, Monuments de l'Art
Byzantin, V, Monuments de l'Athos, Parigi
1927 P. M. Kondakov, The Russian Icon,
Oxford 1927.
B. Berenson, I
pittori italiani del Rinascimento, Milano 1983.
M. Salini, Cosmè
Turá, (s.l.) 1956.
D. Otto, The Church of san
Marco in Venice, Washington
1960.
Ch. Amiranachili, Smalti della Georgia, Milano 1963.
Fr. Reno Muscat O.P.
Dan l-artiklu deher fil-programm tal-Festa, Kumitat Festi Esterni Qormi Festa 2010.
Nessun commento:
Posta un commento