Wieħed mill-filosofi
li għexu madwar elfejn sena ilu u li llum għadna naqraw jew nistudjaw
kitbiethom huwa Lucio Anneo Seneca, kultant imsejjaħ ukoll bħala Seneca
ż-żgħir. Dan kien bniedem attiv ħafna, kittieb, drammaturgu, politku u min jaf
x’ aktar. Fost oħrajn dan Seneca ħallielna għadd ta’ aforiżmi, frażijiet qosra
mimlijin għerf. L-isem li għażilt illum għal dan l-artiklu huwa frażi ta’ dan
il-filosofu.
Min hu
Seneca |
Seneca ż-żgħir
twieled ġewwa Cordoba fi Spanja fis-sena 4 qabel Kristu. Kien jappartjeni
għall-kurrent filosofiku tal-Istojċi – skola ta’ ħsieb etiku u spiritwali
imwielda fil-Greċja madwar 300 sena qabel twieled Seneca. Kien attiv fil-ħajja
pubblika u laħaq anke senatur kif ukoll maġistrat. Kien riformatur li ma qagħadx
jibża’ jintroduċi kunċetti ġodda kull fejn ta sehmu u għalhekk nistgħu
nimmaġinaw li kien hemm min ma kienx jarah wisq sabiħ. Ħafna drabi hekk jiġri
meta xi ħadd jipproponi xi ħaġa ġdida. L-Imperatur Gaio Cesare Germanico
ikkundannah għall-mewt iżda din is-sentenza inbidlitlu ma’ waħda ta’ eżilju
taħt l-Impeatur Claudio. Kien eżiljat ġewwa Korsika iżda ftit wara l-istess
imperatur reġa’ sejjaħlu lura Ruma. L-Imperatur Neruni għażlu bħala konsulent
tiegħu. Dan l-istess imperatur xi snin wara akkuża lil Seneca li kien ħa sehem
f’ konġura kontrih u għalhekk kien imġiegħel iwettaq suwiċidju mill-istess
Neruni. Dan seħħ fis-sena 65 wara Kristu.
Aforiżmi
Fost il-ħafna
frażijiet li ħallielna Seneca hemm waħda famuża li tgħid: Frangar non flectar. Din bejn wieħed u ieħor tfisser: tkissruni,
iżda le tgħawġuni. Fi kliem ieħor Seneca ried jgħid li jekk bniedem ikollu
prinċipju, l-għedewwa jistgħu jagħmlu minn kollox biex ikissru l-persuna iżda
l-prinċipju jibqa’ prinċipju u dan ma jinbidel qatt.
Kemm nistgħu
ngħidu li għadu jgħodd għal-lum dan il-kliem? Il-prinċipju tassew jibqa’
prinċipju iżda llum il-ġurnata l-prinċipji donnhom qegħdin insibuhom fuq
l-ixkafef tal-ħanut jew fuq it-tilari tal-monti. Anke l-iżjed ħwejjeġ sempliċi
jistgħu juruna li llum il-prinċipju sirna nibdluh skont l-esiġenzi. Snin ilu l-mara
tad-dar kienet tixtri prodott ta’ ċerta marka u ma tibdlu qatt. Illum billi
hawn bosta prodotti fis-suq, billi hawn il-kompetizzjoni, faċli li dik il-mara
taqleb minn marka għal oħra. Kien hawn min jemmen biss b’ ditta waħda ta’
karozzi u jekk ikollu jibdel il-karozza ma jixtrix waħda jekk ma tkunx
tal-istess marka bħal dik li kellu qabel. Ilum ftit fadal minn dawn in-nies.
Iżda b’ daqshekk qed immorru kontra dak li kien qal Seneca? Illum in-nies
tbiddel u tibdel. Tibdel mobile,
tibdel id-dar, tibdel il-karozza, tbiddel il-gvern u tbiddel skont kif taħseb
li jkun l-aħjar. Iżda l-fatt li l-bniedem jibdel huwa frott tal-libertà.
Il-bniedem jibdel għax ikun ħieles li jibdel u ma jkollu xejn xi jxekklu milli
jagħżel dak li jrid. Jekk il-bniedem ikun imġiegħel jibdel u ma jkollux triq
oħra x’ jagħżel allura l-kliem ta’ Seneca jgħodd ħafna f’ dan il-każ; ikolli
nixtri min dak il-prodott bilfors iżda xorta f’ moħħi u f’ qalbi naf li
l-prodott l-ieħor kien aħjar. Tkissruni iva, imma le tgħawġuni!
Problemi akbar
Dan li semmejt sa
issa huma biss problemi żgħar biss. Fil-ħajja ġieli nsibu ma’ wiċċna problemi
kbar. Ġieli nsibu quddiemna sur taż-żonqor li jkollna nieqfu quddiemu u nieħdu
deċiżjoni. Din hija problema kbira mhux bħal meta jkollna nixtru prodott u mhux
ieħor. Din tista’ tkun problema li taffettwalna l-ħajja tagħna, li tista’
tibdlina l-futur. Iżda meta ssib dan is-sur taż-żonqor quddiemek trid
tiddeċiedi x’ ser tagħmel. Hawnehkk wieħed ikun irid jagħmel għażla: jew jaħseb
li dak is-sur jista’ jkissru bid-daqqiet ta’ ras jew jinduna li iktar hemm ċans
li jkisser rasu milli s-sur b’ dawk id-daqqiet. U din hija sitwazzjoni li
nistgħu nsibu ruħna fiha lkoll kemm aħna. X’ nagħmel? Is-sur taż-żonqor jista’
jkun l-imgħallem tax-xogħol, il-familja, il-bank, il-gvern jew xi istituzzjoni
oħra li tant hi kbira li naraha bħala sur quddiemi. U min dawn
l-istituzjonijiet hawn ħafna, aktar milli wieħed jista’ jimmaġina. Jekk
inħabbat rasi naf li se naqsamha u se nweġġa’ mela allura jkolli naċċetta
r-realtà u nbaxxi rasi. Is-sur ma nistax inkissru allura rrid naċċettah
quddiemi. Biss xorta waħda l-ħsieb tiegħi jibqa’ dak li kien: tkissruni, iżda
le tgħawġuni.
L-aħħar
ħsieb
Ma nafx kif ġie
f’ moħħi dan l-aforiżmu ta’ Seneca llum. Forsi qed niftakar snin l-istudju
tal-filosofija fl-awli tal-Fakultà Teoloġika ta’ Posillipo f’ Napli? Ma nafx!
Dan il-ħsieb ġabli quddiem għajnejja kemm il-bniedem jibqa’ dejjem bniedem u
dak li ġara jew kien jiġri elfejn sena ilu fi żmien Seneca għadna nistgħu nsibuh
illum ukoll. Seneca tkellem dwar il-prinċipju ta’ dak li jkun. Illum ukoll għad
hawn nies bħal Senca, nies ta’ prinċipju. Inbidelt ix-xena, imma l-palk għadu
l-istess wieħed.
Fr Reno Muscat
Dan l-artiklu deher f' In-Nazzjon 25 ta' Marzu 2017
Nessun commento:
Posta un commento