Illum il-ġurnata
tħossok li ma tkunx qiegħed tgħix f’ dinja jekk ma tkunx imsieħeb ma’ xi media
soċjali. Dan għaliex bit-teknoloġija tal-lum u bis-saħħa ta’ dawn il-mezzi
nistgħu nibqgħu f’kuntatt mhux biss ma’ sħabna imma mad-dinja kollha. Illum
aħbar taslilna immedjatament fuq il-mowbajl u ħadd ma joqgħod jistenna
l-aħbarijiet tar-radju jew tat-televiżjoni biex jisma’ jew jara x’ ikun seħħ.
Wieħed mill-aktar social media
popolari huwa Facebook. Jien ukoll ilni bosta snin fuq Facebook u nista’ ngħid
li l-aħbarijiet insir nafhom minn fuq dan il-mezz. Fuq Facebook jintefa’ minn
kollox mhux aħbarijiet biss, jintefa’ imbarazz u jintefa’ wkoll kliem bis-sens.
Dan l-aħħar, wieħed ħabib tiegħi tefa’ post li kien jgħid hekk “Meta tmur tixtri minn ħanut żgħir ma tkunx qiegħed tgħin lil CEO
(chief executive officer) jixtri t-tielet dar tal-vakanzi tiegħu. Tkun qed
tgħin tifla ċkejkna tmur il-lezzjonijiet taż-żfin, tifel żgħir jakkwista
l-flokk tat-tim tiegħu, omm tpoġġi l-ikel fuq il-mejda, missier iħallas is-self
jew student iħallas il-kulleġġ.” Ikolli nammetti li dan il-kliem qanqalni u
ġegħelni naħseb dwaru mhux ftit.
Il-ħwienet tal-merċa
Biex nieħdu
eżempju insemmu biss il-ħanut li tant kien popolari mal-Maltin sa ftit snin ilu,
il-ħanut tal-merċa. Illum il-ħanut tal-merċa tilef l-għixien tiegħu. Nabbuża
ngħid li ż-żgħażagħ tal-lum lanqas jafu xi jkun ħanut tal-merċa. Għal din
il-faxxa ta’ nies ngħidulhom li dan ma hu xejn għajr il-ħanut tal-grocer. Illum il-ħanut tal-merċa tilef
il-popolarità tiegħu u kważi kważi miet għal kollox. Niftakar fi tfuliti, qrib
id-dar tal-ġenituri tiegħi kien hemm tliet ħwienet tal-merċa f’ inqas minn
ħamsin metru. Illum l-ebda wieħed minnhom ma għadu miftuħ. Illum ix-xirja saret
issir mis-supermarket u ma ssirx kuljum imma ssir darba fil-ġimgħa jew anke
darba kull ħmistax. Mill-ħanut tal-merċa jinxtara biss il-ħobż u l-ħalib ta’
kuljum, għalkemm illum insibu ħalib li jista’ jinxtara u jinżamm għal tul ta’
żmien u ħawn min jiffriża l-ħobż; u hawn min il-ħobż qatt ma ssibu mniżżel
fil-lista tax-xiri tiegħu għax ma jieklux.
Il-ħanut
tal-merċa kellu ċerta intimità mal-klijenti. Niftakar meta kont immur f’ wieħed
mill-ħwienet tal-merċa li kien hemm qrib id-dar tagħna, il-mara ta’ wara l-bank
kienet tistaqsini għal min kien ikun dak li kont inkun ser nixtri. Ma kontx
nifhem għalfejn tistaqsini imma biż-żmien tgħallimt li jekk ix-xirja tkun għal
ommi, din kienet tixtri prodotti ta’ ditta u jekk kienet tkun għan-nanna, din
kienet tuża prodotti ta’ ditta differenti u għalhekk sid il-ħanut kienet
tagħtini skont ma kienu jieħdu s-soltu ommi jew in-nanna. Din il-ħaġa kienet
possibbli għax kien hemm dik l-intimità bejn tal-ħanut u l-klijent.
Fis-supermarket din l-intimità ma ssibiex, anzi hemmhekk tagħżel int xi trid,
titfa’ fil-qoffa u mbagħad tmur tħallas lill-peruna li lanqas biss tkun taf x’
jisimha.Din hija biss waħda mid-differenzi bejn il-ħanut tal-merċa u
s-supermarket. Hemm oħrajn, imma ejjew nieqfu hawn.
Tajjeb insemmu li
llum bosta familji għandhom ir-raġel u l-mara jaħdmu barra mid-dar it-tnejn li
huma u ma għandhom mnejn li jerġgħu lura d-dar mix-xogħol meta l-ħanut
tal-merċa jkun ilu li għalaq. Is-supermarket jibqa’ miftuħ ħinijiet itwal
sabiex min idum ix-xogħol ikun jista’ jagħmel ix-xirja tiegħu wkoll. Koppji
bħal dawn bilforsi li ma jirfsux l-għatba tal-ħanut tal-merċa.
MaKdonaldiżmu
Kemm-il darba
smajna bi kliem bħal globalizazzjoni jew il-villaġġ globali. Illum imkien ma
għadu bogħod. Illum id-dinja donnha saret raħal wieħed. Illum qegħdin nisimgħu
bi kliem bħal Makdonaldiżmu jew kultura tal-Coca Cola. Dawn huma kliem li
ġejjin mill-ismijiet ta’ ditti multinazzjonali li l-prodotti tagħhom tista’
ssibhom tmur fejn tmur fid-dinja. Sewwa jekk tkun New York, sew jekk tkun
Londra, Pariġi, Ruma, Tas-Sliema jew xi post ieħor, għandek issib xi prodotti
li huma l-istess. Mhux qed ngħidu biss għall-ħobża bil-hamburger jew għax-xarba popolari biss, illum tista’ ssib l-istess
prodott tkun fejn tkun fid-dinja. Bosta ħwienet huma katina waħda (chain) u ssibhom imxerrdin mad-dinja
kollha. B’ din is-sistema il-ħanut tal-merċa ftit li xejn għandu tama li jsalva
mill-għarqa. Barra minn hekk ir-reklamar jgħallem. Xogħol ir-reklamar huwa li
jġegħlek tħossok fil-bżonn ta’ xi oġġett li fil-verità ma jkollokx bżonnu. U
ladarba isir ir-reklamar, dak li jkun jitħajjar u jrid isib min fejn jixtri dak
li jkun tħajjar għalih, u bosta drabi dan ikun jista’ jinxtara mis-supermarket.
Nerġa’ niġi
għall-post li tefa’ l-ħabib tiegħi fuq Facebook. Naqbel miegħek u nifhmek, imma
wisq nibża’ li l-ħajja li qed ngħixu llum ma tantx fadlilha post għan-negozji
ż-żgħar. Hija ħasra u jiddispjaċini, imma qed ngħid dak li naħseb u dak li nara
b’ għajnejja. Mill-banda l-oħra s-supermarket iħaddem numru kbir ta’ nies li
bis-saħħa ta’ xogħolhom ikunu jistgħu jibgħatu lil binthom titgħallem tiżfen,
jew lil binhom jixtrulu l-flokk tat-tim tiegħu. Din hija realtà kiefra – realtà
li fakkritni fil-frażi Latina, Mors tua
vita mea, jiġifieri, il-mewt tiegħek hija l-ħajja tiegħi.
Fr Reno Muscat
Nessun commento:
Posta un commento