Spiss nisimgħu min isemmi d-dinjità tal-bniedem imma għandna mnejn ma
nifhmux sewwa xi jkollu f’moħħu jew f’qalbu dak li jkun meta jitkellem dwar
id-dinjità. Bit-terminu “dinjità” nirreferu għall-valur intrinsiku, neċessarju,
intern u naturali tal-eżistenza umana li kull bniedem, bħala persuna, għandu
jkun konxju li jirrappreżenta fil-prinċipji morali tiegħu stess, u fil-ħtieġa
li jżomm din id-dinjità liberament għalih innifsu u għall-oħrajn u biex
jipproteġi lilu nnifsu kif ukoll lill-oħrajn minn min ma jirrispettax
id-dinjità umana. Daqsxejn spejgazzjoni tqila, imma dalwaqt niftehmu tibża’
xejn!
Meta ngħidu “l-essere uman” ma nkunu qed ngħidu xejn għajr “il-bniedem”.
Il-bniedem huwa l-kapolavur tal-ħolqien kollu. Huwa kapolavur għax għandu
r-raġuni, għandu l-intelliġenza mhux bħal ħlejjaq jew annimali oħra li għandhom
biss stint. Il-bniedem wasal fejn l-ebda annimal ieħor ma wasal. Tassew li
kultant (biex ma ngħidx ħafna drabi) l-għerf tal-bniedem intuża biex saret
ħsara lill-bniedem stess, biss ikollna nammettu li bl-intelliġenza tiegħu wasal
biex jagħmel il-meravilji. Ħalli nagħti eżempju sempliċi. In-nar huwa element
qerriedi. Hekk kif ikun hemm xi nirien, l-annimali jaħarbu minnu għax jafu kemm
huwa perikoluż u jista’ saħansitra jikkawżalhom il-mewt. L-essere uman, grazzi
għall-intelliġenza tiegħu, uża n-nar biex isajjar l-ikel tiegħu, biex idawwal
l-iljieli u biex isaħħan daru. Il-bniedem uża n-nar ukoll kontra l-għadu
tiegħu. Fil-fatt nużaw il-frażi “arma tan-nar.” B’dan l-eżempju tan-nar irrid
nurikom kemm verament il-bniedem huwa superjuri għal kull annimal ieħor għax
l-ebda annimal ieħor ma wasal jagħmel dak li għamilna aħna l-bnedmin,
bit-tajjeb u l-ħażin kollu tagħna u bit-tajjeb u l-ħażin kollu tal-għemejjel tagħna.
Drittijiet u dmirijiet
Il-bniedem għandu dmirijiet kif ukoll drittijiet li tagħtihomlu n-natura
stess anke jekk bosta drabi xi drittijiet jiġu miċħudin minn bnedmin oħra.
Dritt bażiku tal-bniedem huwa li jgħix b’mod diċenti, jgħix ħajja b’dinjità. Pereżempju
l-bniedem għandu dritt għan-nutriment tiegħu. Fid-dinja hawn min qed ibati
l-ġuħ. Dan jiġri mhux għax ma hawnx produzzjoni ta’ ikel biżżejjed biex kull maħluq ikollu biżżejjed ikel kuljum, imma minħabba s-sistema ħażina li adatta
l-bniedem matul is-snin fejn dak li huwa b’saħtu kompla jissaħħaħ minn fuq dahar
dak li huwa dgħajjaf, biex illum spiċċajna f’dinja fejn min qed imut b’mard li
jġib l-ikel żejjed u min qed imut minħabba nuqqas ta’ nutriment.
Mad-drittijiet hemm ukoll id-dmirijiet. Jekk id-drittijiet hawn min lanqas
bi tromba ma jarahom, l-istess nistgħu ngħidu għad-dmirijiet. Il-bniedem għandu
l-obbligu li jħalli dinja abitabbli għal dawk li jiġu warajh. Imma araw ftit x’dinja
qed ngħixu fiha, dinja ta’ abbuż ekoloġiku, fejn qed naraw biss sa mneħirna, l-aqwa
li l-but ikompli jismen. Araw f’pajjiżna kemm bini tiela’. U dan allura
progress? Nibnu bini ta’ għoxrin jew tletin sular u mbagħad issib min jorqod f’karozza
jew f’garage! Ngħollu l-bini ’l fuq il fuq u qed nispiċċaw biex ħlief il-lewn
tal-konkos ma narawx quddiem għajnejna. Il-bniedem, iva anke l-bniedem Malti,
għandu dmir jara li ma jibqax isir dan id-delitt ambjentali. Dan huwa dmir
wieħed biss; hemm oħrajn.
Ħelsien
Biex bniedem jgħix b’dinjità irid ikun ħieles. Forsi ġieli qrajtu jew rajtu
xi dokumentarju dwar il-kampijiet ta’ konċentrament tan-Nażi fi żmien it-tieni gwerra
dinjija. Jew tiftakru żmien l-Apartheid fl-Afrika ta’ isfel? Ma rridux ninsew il-persekuzzjoni
li saret lil gruppi etniċi u politiċi fl-Uganda fi żmien id-dittatur kannibalu
Idi Amin. Nistgħu nibqgħu nsemmu mhux biss stejjer ta’ pajjiżi mbegħda jew ta’ żmien
twil ilu, imma ejjew nieqfu hawn. Jekk il-bniedem jiġu mċaħħad mill-ħelsien ma
jifdallux dinjità għax hija l-libertà li tagħti d-dinjità lil kull bniedem.
Id-dinjità umana hija dinjità globali, dinjita ta’ kulħadd. Kull att kontra
xi dinjità, tkun ta’ min tkun anke ta’ individwu, huwa att kontra l-umanità u
d-dinjità umana.
Fr Reno Muscat
Dan l-artiklu deher f'In-Nazzjon - 6 ta' Frar 2021
Nessun commento:
Posta un commento