Għandna mnejn ngħidu li dan huwa jum bħall-oħrajn, sempliċiment is-67 jum tas-sena meta din ma tkunx bisestili. Dan il-jum huwa differenti għax fih niċċelebrew jum il-mara u naħseb li jixraq li nagħtu tislima lill-membru ta’ dak is-sess li lkoll kemm aħna nafu nofs dak li aħna lilu.
Jiem differenti
Hawn min ma jaqbilx li niċċelebraw dawn il-jiem, jum l-omm, jum il-missier, jum dak u jum l-ieħor għax isostni li dawn huma kollha frott tal-kummerċjaliżmu. Teorija li ma naqbilx magħha għax tajjeb li kultant nirriflettu fuq xi ħaġa jew xi ħadd li tant inkunu drajna bih li bla ma rridu nnaqqsu mill-valur tiegħu.. Għalhekk tajjeb li li niċċelebraw dawn il-jiem. Tajjeb li lkoll inżommu dan il-jum f’moħħna u fih nirriflettu dwar sehem il-mara f’ħajjitna, fil-familja, fix-xogħol, f’pajjiżna, fid-dinja. Biċ-ċelebrazjoni ta’ dan il-jum xi rġiel jaħsbu qegħda ssir diskriminazzjoni għax huma ma għandhomx jum iddedikat għalihom. Ikunu jiżbaljaw meta dawn l-irġiel jaħsbu hekk: jum ir-raġel huwa ċċelebrat fid-19 ta’ Novembru. Veru li ma huwiex jum magħruf daqs dak li qed niċċelebraw illum, imma tal-inqas għandna ġurnata għalina. Nispera li ma jkunx hawn min igorr issa u jgħid li saħħa tawna jum għalina, tawhulna fix-xahar tal-mejtin!
Femminiżmu
Nistgħu ngħidu li l-moviment femminista tal-lum beda fl-1968. Qabel id-dinja kienet aktar maskilista u dik is-sena timmarka l-bidu tal-emanċipazzjoni tal-mara fis-soċjetà tal-lum. Mhux għax qabel ma kienx hemm nisa li għamlu isem, nisa importanti, artisti, kittieba, politiċi, imma jkollna nammettu li l-mara dejjem kienet meqjusa bħala s-sess inferjuri. Mit-68 sa llum ix-xena inbidlet. Hekk għandu jkun għax il-bnedmin huma kollha ndaqs u kulħadd għandu sehem x’ jagħti lejn is-soċjetà.
Femminità
Biss kultant nibża li qegħdin immorru fl-estrem l-ieħor. Donnu li llum ir-raġel sar iktar dgħajjef milli kien erbgħin sena ilu. Biżżejjed inħarsu ftit lejn id-dehra tar-raġel ta’ llum. Bosta rġiel illum saru vanitużi aktar minn ma nafx min. Imorrulek għand tax-xagħar kull nhar ta’ sibt, ħwejjeġ tal-aħħar moda u x’ naf jien. Agħar minn hekk hemm il-fatt li raġel sar jixbaħ iktar lill-mara u l-mara saret tixbaħ iktar lis-sess maskil. Tara rġiel li s-suf ta’ għajnehom donnu jagħmluh bil-kumpass, iqaxxru l-pil u jeżisiti anke rtokk għar-raġel. Mill-banda l-oħra l-mara donnha tilfet il-femminità tagħha. Ħafna nisa saru jagħmlu tatoo, ħaġa li sa ftit snin ilu kienet esklussivament għar-raġel. Nispera li għada pitgħada ma jridux ikun l-irġiel li jiġġieldu għall-emanċipazzjoni tagħhom fis-soċjetà.
Tbatija
Ma nistgħux ninsew kemm tbatija wkoll jgħaddu minnha ċerti nisa. Ma jfissirx li billi l-mara emanċipat ruħha allura kollox ward u żahar. Kemm nisa jissawtu minn żwieġhom? Kemm nisa jispiċċaw fix-xikba tal-prostituzzjoni mhux għax iridu? Kemm nisa jbatu bla ma juru? Jiġi f’ moħħi l-kliem tal-kittieb Primo Levi. Fil-ftuh tal-ktieb Se questo è un uomo (bl-ingliż If this is a man) li jitratta l-kamp ta’ konċenterament f’ Auschwitz jikteb hekk fil-poema tal-bidu tal-ktieb:
Aħseb ftit jekk din hijiex mara,
Bla xagħar u bla isem
Mingħajr saħħa li tiftakar.
Vojta għajnejha u biered il-ġuf
Bħal żrinġ tax-xitwa.
Tajjeb li llum nieqfu ftit u niftakru fil-mara, xogħolha, tbatijietha, dak kollu li jaċħmilha dak li hi. Nagħrfu li minkejja d-differenzi kollha fid-dinja għandha importanza daqs ir-raġel. U llum tajjeb nagħmlu kumpliment li xi mara qrib f’ħajjitna. Ġest sabiħ li juri l-gratitudni tagħna lejha.
Fr Reno Muscat OP
Nessun commento:
Posta un commento