Bħal kull entità
oħra, il-Knisja kattolika għandha is-sena tagħha. Is-sena tal-Knisja tissejjaħ
sena liturġika. Jekk matul is-sena tal-kalendarju insibu erba’ staġuni, matul
is-sena liturġika insibu ħames żminijiet. Is-sena tibda bl-avvent, il-Milied,
ir-randan, żmien il-Għid u ż-zmien ta’ matul is-sena. Ir-randan jiġi eżatt
qabel l-Għid il-Kbir. Imma dan ma kienx minn
dejjem hekk. Ma nafux eżatt fejn, kif u meta beda jiġi osservat dan iż-żmien
ta’ tħejjija għall-Għid. Nafu imma li
kellu żviluppi matul is-snin.
Nafu li fl-ewwel żewġ sekli tal-Knisja qabel iċ-ċelebrazzjoni tal-Għid
il-Kbir kienu jsiru jumejn sawm. Imma dan is-sawm ma kienx wisq marbut
maċ-ċelebrazzjoni imma kien marbut mas-sagrament tal-magħmudija li kien jiġi
ċċelebrat fil-velja tal-Għid. Is-sawm għalhekk kien indirizzat aktar lil dawk
li kienu sejrin jiġi mgħammdin milli għall-komunità Nisranija. Maż-żmien din id-drawwa bdiet issir mill-Insara kollha. L-iskop
tas-sawm ma kienx wieħed ta’ penitenza imma wieħed ta’ axxetika.
F’ dak iż-żmien
fil-belt ta’ Ruma, il-Ħadd ta’ qabel l-Għid kien jissejjaħ “Ħadd il-Passjoni” u
fl-erbgħa u l-ġimgħa ta’ bejn dawn iż-żewġ ħdud ma kienx jiġi ċċelebrat
is-sagrament tal-ewkaristija. Is-sawm matul din il-ġimgħa kollha beda
fil-Knisja ta’ Lixxandra.
Aktar il quddiem
bdiet tinħass ix-xewqa fost l-Insara li jibdew jimitaw l-erbgħin jum li Kristu
kien għamel fid-deżert. Kienu fuq kollox l-irħieb tad-deżert li bdew din
id-drawwa, imma bl-ebda mod ma kienet marbuta maż-żmien ta’ qabel l-Għid.
Kienet esperjenza li wieħed kien jagħmel kull meta kien iħoss il-ħtieġa, u
ġieli kienet issir darbtejn u anke tliet darbiet matul is-sena. Dan il-fenomenu
beda jidher lejn l-aħħar tat-tielet jew fil-bidu tar-raba’ seklu.
Imma l-erbgħin jum ma humiex marbutin biss ma’ dan il-fatt li semmejna. Fil-Bibbja
insibu fatti oħra li fihom erbgħin jum. L-erbgħin jum tad-dilluvju, (Ġenesi 7,4),
l-erbgħin jum li Mosè għadda fuq
il-Muntanja Sinaj,(Eżodo 24,18), l-erbgħin jum mixi tal-Profeta Elija biex jasal
fuq il-muntanja Ħoreb (1 Slaten 19,8), l-erbgħin jum li Ġona għamle jipprietka
qabel Alla jeqred lill-belt ta’ Ninwe (Ġona 3,4) u fil-Ġdid Testment minbarra
l-ergħin jum li Kristu għamel fid-deżert insibu wkoll l-erbgħin jum bejn
il-qawmien mill-mewt u t-tlugħ tiegħu fis-sema. (Atti 1,3)
Imma ż-żmien ta’ penitenza qabel il-festa tal-Għid għadda minn proċess
twil. Beda kif għidna b’ jumejn u ftit ftit beda jitwal iż-żmien. Minn tliet
ġimgħat għal ħames ġimgħat u fl-aħħar wasal għal sebgħa. Fis-seklu seba’, sewwa sew bir-riforma
Gregorjana beda jiġi iċċelebrat l-Erbgħa tar-Rmied u għalhekk ir-randan beda jibda
l-erbgħa. Dan il-jum huwa ċċelebrat mill-Knisja Latina kollha minbarra fir-Rit
Ambrożjan. Fil-fatt ir-randan għall-Insara ta’ dan ir-rit jibda il-Ħadd ta’
wara. It-tqiegħid tar-rmied f’ dan ir-rit isir l-ewwel Tnejn tar-randan, għalkemm
ġewwa Milan (fejn huwa ċċelebrat dan ir-rit) bosta Nsara jmorru fil-knejjes ta’
Rit Ruman sabiex jattendu għat-tqegħid tar-rmied fuq ir-ras. Hawn naraw anke id-diffrenza fit-tul tar-randan. Filwaqt dak tar-Rit
Ruman itul 44 jum, dak tar-Rit Ambrożjan huwa ta’ 40 jum.
Oriġinarjament
it-tqegħid tar-rmied kien isir bħala rit ta’ penitenti pubbliċi li kienu jkunu
talbu li jerġgħu lura fit-triq it-tajba. B’ att ta’ umiltà il-Papa wkoll u
warajh il-kleru kollu bdew jirċievu rmied fuq rashom għax wara kollox kulħadd
għandu bżonn ta’ riparazzjoni.
Hija drawwa antika li f’ Ruma il-Papa jiċċelebra l-quddiesa bit-tqegħid
tar-rmied fil-bażilika ta’ Santa Sabina. Illum il-purċissjoni għal din
iċ-ċelebrazzjoni tibda mill-bażilika ta’ Sant’ Anselmu, ftit mijiet ta’ metri
bogħod. Imma fi żmien din il-purċissjoni kienet tibda mill-knisja ta’ Santa
Anastasija. Minn Santa Anastasija sa Santa Sabina hemm telgħa li għalkemm mhix
twila wisq, imma xejn ma hija pjaċevoli. Dan kien simboli tat-telgħa wieqfa li
l-Insara għandhom jitilgħu sakemm jaslu għall-perfezzjoni ta’ ruħhom.
Tajjeb ngħidu li fil-quddies ta’ matul ir-randan la titkanta l-Glorja u
lanqas tingħad l-Hallelulja. L-ilbies liturġiku huwa l-vjola minbarra fil-festi
u s-solennitajiet u fir-raba’ Ħadd fejn jista’ jintuża il-lewn roża. Dan il-Ħadd
jissejjaħ Ħadd il-ferħ u jintuża il-lewn roża b’sinjal ta’ ferħ. Barra minnhekk
fir-randan huwa projbit li fuq l-altar jitpoġġew fjuri għajr fil-festi u
s-solennitajiet u f’ Ħadd il-ferħ.
Il-Konċilju Vatikan II ġedded iż-żmien tar-randan. Fl-ewwel dokument ta’
dan il-Koncilju, hekk imsejjaħ Sacrosantum
Concilium (109) insibu li żmien ir-randan għandu karattru doppju, l-ewwel
billi jfakkar u jħejji għall-magħmudija u permezz tal-penitenza iwassal
lill-fidili għall-misteru tal-Għid. Dan il-karattru doppju għandu jibda jinħass
aktar kemm fil-liturġija kif ukoll fil-katekeżi liturġiku.
Is-sawm
tar-randan illum tnaqqas drastikament u minn
erbgħin jum inżilna għal jumejn biss ta’ sawm obligatorju, Ras ir-randan u
l-Ġimgħa l-Kbira. Huma esklużi mill-obbligu tas-sawm it-tfal u l-anzjani kif
ukoll il-morda. Dawn in-normi inħargu
mill-Papa Pawlu VI fil-kostituzjoni appostolika Paenitemini tas-17 ta’ Frar, 1966. Il-Katekiżmu
tal-Knisja Kattolika jgħid ukoll li f’ jiem stabiliti mill-Knisja wieħed għandu
jastjeni milli jiekol laħam u josserva is-sawm. (KKK 2041). Id-dritt kanoniku
jgħidilna li kull fidil huwa obbligat li jagħmel penitenza, kulħadd kif jista’
(can1249).
Imma tajjeb ngħidu li huma bosta dawk li jastjenu jew isumu aktar minn
jumejn biss. Id-drawwa li nhar ta’ ġimgħa ma jittikilx laħam hawn min iżommha
mhux biss fiż-żmien tar-randan imma matul is-sena kollha. Huwa veru li l-knisja
tobbligana nastjenu mil-laħam f’ dawn il-jumejn, imma ma tagħmilx sens jekk
wieħed ma jiekolx laħam għax ma jkunx iħobbu jew inkella jiekol ikel rikk.
L-iskop tal-Knisja huwa wieħed ta’ penitenza. Jekk f’ jum ta’ obbligu ta’ sawm
u astinenza minflok biċċa laħam niekol denċi inkun qiegħed nidħaq bija nnifsi. L-iskop
tas-sawm huwa il-kontroll tal-passjonijiet tal-bniedem speċjalment dawk
konkupixxibili. Il-passjonijiet jew ġibdiet hekk imsejħa konkupixxibili huma
passjonijiet tal-gula (ikel) u tal-ġenerazzjoni (sess).
Ir-randan huwa żmien ta’ tħejjija, żmien ta’ purifikazzjoni ta’ ħajjitna.
Il-Knisja ma tpoġġilniex ir-randan bħala żmien ta’ tbatija imma bħala żmien ta’
preparazzjoni għall-qawmien tagħna ma’ Kristu. Jekk nagħrfu ngħixuh inkunu
denji li ngħixu wkoll il-qawmien.
Fr Reno Muscat
Dan l-artiklu kien deher f' In-Nazzjon 2009 u fis sit www.goodfridaymalta.com
Nessun commento:
Posta un commento