L-ewwel parti
Il-messaġġ li mitt sena
ilu l-Madonna tat lid-dinja ġewwa Fatima fil-Portugall huwa messaġġ dinji li
jekk wieħed jirrifletti sewwa fuqu jara li jgħodd għal kulħadd, ikun xi jkun
it-twemmin tiegħu. Hawnhekk qiegħed noffrilkom riflessjoni dwar kif dan
il-messaġġ laqat lill-Insara Ortodossi, lil-Lhud, lill-Musulmani u ovvjament
lill-Insara Kattoliċi. Minħabba t-tul ta’ din ir-riflessjoni qed naqsam dan
l-istudju f’ żewġ partijiet.
Daħla
Iċ-ċentinarju tad-dehriet
ta’ Fatima jistedinna biex nagħtu ħarsa lura lejn is-sena 1917, sena li d-dinja
qadima tat postha għal waħda ġdida, waħda aktar qattiela u qerrieda.
Id-deheriet tal-Madonna
ta’ Fatima għandhom rabta ma’ San Ġwanni Pawlu II u r-rebħa paċfika li saret
fuq il-komuniżmu. Meta taħseb dwar il-profeziji li ntqalu fuq l-ewwel u t-tieni
gwerra dinjija tinduna kemm il-fatti ġewwa Fatima mhux ta’ min jinjorahom.
Dak li nistgħu
nsejħulu “Is-seklu ta’ Fatima” kien
drammatiku mhux biss għall-Komuniżmu Sovjetiku.
Is-sena 1917 biddlet anke l-attitudni reliġjuża globali, kif fil-fatt
għadha tinbidel sa issa. Id-dehriet ta’ Fatima ma kienux indirizzati lejn dawn
it-tibdiliet kollha, iżda ġew fi żmien meta l-ġnus kollha bdew għaddejjin minn
dan it-tibdil u bdew snin ta’ taqlib.
Il-Madonna dehret lil
tfal rgħajja fl-istess sena li r-revoluzzjoni Bolxevista neħħiet lit-Tżar
tar-Russja mis-setgħa. Il-Verġni Marija kellmet lit-tfal dwar il-konverżjoni
tar-Russja u għalhekk naraw għaqda mal-ġlieda kontra l-Komuniżmu. Bl-attentat
fuq ħajjet San Ġwanni Pawlu II fit-13 ta’ Mejju 1981, nifhmu l-kliem “Il-Qalb
Immakulata tiegħi tirbaħ”. Dan il-kleim nifhmuh kemm-il darba noħduh f’ kuntest
storiku.
Iżda kien hemm ħafna
aktar minn hekk għaddej fl-1917.
Ikkunsidra l-impatt fuq il-post tar-reliġjonijiet fil-ħwejjeġ globali.
Ortodossi
Fil-tendenza ġdida li għadha
sejra sal-lum, l-1917 immarkat il-bidu ta’ seklu katastrofiku għall-Ortodossi. Ir-Rivoluzzjoni
Russa u l-introduzzjoni tal-ateiżmu totali kien il-bidu ta’ lejl mudlam fuq
il-Knisja Ortodossa Russa, l-akbar mill-Knejjes Ortodossi kollha. F’ dik
is-sena il-Patriarkat ta’ Moska kellu madwar 300 isqof. Kwart ta’ seklu wara
dawn kienu jintgħaddu fuq is-swaba ta’ id waħda. Wara li Hitler invada r-Russja
f’ Ġunju 1942, Stalin xtaq jerġa’ jqajjem il-Knisja Ortodossa Russa bħala
fergħa tal-Istat Kominista. Il-Komuniżmu spiċċa mir-Russja imma l-Knisja
Ortodossa, fl-aktar pajjiż importanti għaliha, għadha titqatel mal-Kremlin.
Sadanittant, l-ewwel
gwerra dinjija rat ukoll it-tmiem tal-Imperu Ottoman, il-Kalifat Iżlamiku kbir
li kellu l-għeruq tiegħu f’ Istanbul – Kostantinopli, is-sede primarja
tal-Knisja Ortodossa. Wara l-Imperu rajna l-qawmien tal-istat sekulari Tork u
l-Knisja Ortodossa, fil-belt kapitali tal-istorja tagħha, bdiet titnaqqar.
Rivoluzjoni Bolxevista |
Il-libertà tal-Patriarkat
ta’ Kostantinopli li jmexxi lilu nnifsu, jikkontrolla dak kollu li jippossedi,
iżomm is-seminarji u jaħtar il-mexxejja tal-Knisja bdiet tkun restritta. Illum
in-numru ta’ Nsara Ortodossi f’ Kostantinopli huwa ta’ ftit eluf, iżgħar minn parroċċa
moderna Ewropea jew Amerikana.
Minħabba l-pressjoni li
l-istati għamlu fuq Moska u Kostantinopli, il-Knisja Ortodossa kellha tissielet
biex tibqa’ ħajja tul is-seklu tad-dehriet ta’ Fatima. Il-konverżjoni
tar-Russja li tissemma’ tassew hija marbuta mal-waqa’ tal-Komuniżmu Sovjetiku,
iżda l-konverżjoni sħiħa sseħħ biss meta l-Knisja Ortodossa Russa terġa’
jkollha l-identità bħala l-pulmun tal-Lvant tal-Knisja universali.
Ġudaiżmu
Il-messaġġ ta’ Fatima ma
kien immirat lejn dik li fl-1917 kienet magħrufa bħala “Il-Kwistjoni
Sijonista”, iżda s-seklu ta’ Fatima kien mill-aktar drammatiku għall-poplu
Lhudi. Sa ċertu punt il-messaġġ ta Fatima jitkellem dwar taqlib u paċi u hawn
nistgħu naraw il-qagħda tal-Lvant Nofsani fid-dawl ta’ dan il-messaġġ u naraw kemm
huwa relavanti.
Waqt li l-Imperu Ottoman
kien qed jitmermer, fl-1916 il-Gran Britannja u Franza temmew il-ftehim magħruf
bħala Sykes-Picot li fassal il-fruntieri tal-Lvant Nofsani u ħoloq xi stati
Għarab ġodda. Illum dan il-ftehim ma għadux jgħodd għax erba’ stati li kienu
protagonisti fil-ftehim ma għadhomx jiffunzjonaw sewwa: Is-Sirja, l-Iraq,
il-Libja u l-Jemen. Ma nafx kemm dawn il-pajjiżi jistgħux xi darba jerġgħu lura
għal li kienu.
Fil-kuntest ta’ Lvant
Nofsani wara l-Imperu Ottoman, fl-1917, l-Ingliżi ħarġu bid-dikjarazzjoni msejħa
“Balfour”. Arthur James Balfour,
segretarju għall-affarijeit Barranin tar-Renju Unit fi ftit kliem kiteb u wera
l-possibiltà ta’ pajjiż għal-Lhud ġewwa l-art ta’ Iżrael. Dan kien ifisser
ir-ritorn lejn Sion u r-ritorn tas-Sijoniżmu.
Wara 18-il seklu li fihom
il-Lhud għexu mxerrdin, ir-ritorn tagħhom lejn Stat Lhudi fl-art antika ta’
Iżrael ma jistax jitqies biss bħala mossa ġeo-politika iżda hija wkoll fenomenu
reliġjuż.
Kampijiet ta’ konċentrament |
L-istat ta’ Iżrael kien
jonqsu madwar 30 sena biex jitwaqqaf mill-Ġnus Magħquda wara li l-poplu Lhudi
għadda minn wieħed mill-agħar żmien tal-istorja tiegħu – il-qerda fil-kampijiet
ta’ konċentrament waqt it-tieni gwerra dinjija. It-tentattiv tal-qerda tal-Ġens
Lhudi mill-Ewropa fuq naħa u l-wegħda tar-ritorn lejn l-art li tahom Abraham
fuq naħa oħra, kienu jfissru li dak li nkiteb fil-Bibbja snin twal qabel, kien
attwali, kien l-aħbarijiet ta’ dak iż-żmien. Ħamsin sena wara d-dikjarazzjoni
Balfour seħħet il-gwerra ta’ sitt ijiem fl-1967 li fissret li l-Lhud reġgħu
kienu ħielsa li jmorru Ġerusalemm u jitolbu mal-ħajt tal-bikkejja.
Il-kwistjoni bejn
l-Għarab u l-Lhud kienet problema kbira għat-tiftix tal-paċi dinjija għal parti
kbira mis-seklu ta’ Fatima. Mhux lakemm tasal tagħti tweġiba, imma nemmen li
l-Providenza qegħda tikteb ktieb ġdid fl-istorja tal-Poplu Lhudi.
Dan l-argument jissokta.
Darba oħra naraw dan il-messaġġ kif laqat id-dinja Musulmana u dik Kattolika.
Fr Reno Muscat
Nessun commento:
Posta un commento